2012-03-08

Counting Days to India (Part 2): The Ticket's Story

Assalamualaikum!!!

KISAH 1

TAJ MAHAL: Gambar dari Chawana ...(pinjam gambar ye :)
 
"Love never claims, it ever gives; Love never suffers, never resents, never revenges itself; Where is love there is life; Hatred leads to destruction."
- Mahatma Gandhi, India
Baris-baris ayat di atas cukup menggambarkan betapa luar biasanya tanah India *cewah!. Katanya dunia kasih sayang, lambang cinta agung dan sebagainya (yang tak terfikir oleh akal). Sebenarnya aku tak pernah terfikir pun untuk menjejakkan kaki ke sana, apatah lagi menatap dengan mata kepala sendiri betapa agungnya binaan Taj Mahal. Segala-galanya bermula dari pesanan sms disususli pula dengam private message di Facebook oleh Kemang (juga seorang blogger yang dengan tag line: "Travel makes me a wiseman").

Untung juga ada Air Asia X (penerbangan tambang murah negara) yang pada ketika itu mengadakan jualan murah untuk tiket pergi dan balik ke New Delhi! Setelah diracun berkali-kali, akhirnya tanggal 17 Oktober 2011, aku bersetuju untuk membeli tiket tersebut dengan harga RM 323.62 (returned)...murah tak? Jeles tak? Hehehe. Itu merupakan harga tiket paling murah untuk penerbangan sejauh itu bagi aku. Alhamdulillah, rezeki nak merasa berjalan jauh. Oh ya, bukan aku saja yang teracun, John dan MasMZ juga terjebak dalam kancah pembelian tiket ini, walaupun masing-masing tak pasti adakah perjalanan itu akan menjadi kenyataan atau tidak, sebab tarikh yang kami pilih itu merupakan tarikh yang super busy!

Harga tiket yang ditawarkan oleh Air Asia X.

Bila dah kompom tiket di tangan, fuh serta-merta terus terbayang Taj Mahal di depan mata. Masa tu aku hanya tahu Taj Mahal je, sebuah monumen yang indah dan diklasifikasikan sebagai salah satu benda ajaib di dunia! Giler ko, saper yang taknak tengok kan. Sekarang ni sibuk tengah atur plan, buat itinerary, buat research sana-sini, bukak internet, buka buku dan tanya orang sana sini. Luckily dah ada member-member yang pernah sampai ke India antaranya Lily (Globetrotter), Kak Coco (Coco Nutz), Biqque (Beauty In Darkness) dan Chawana (Chawana). Senang betul nak buat rujukan, sebab diorang ni semua banyak membantu. Paling tidak pun, bukak je blog diorang dan baca sampai khatam. 

Dah dapat info secara mulut ke mulut (lain je bunyinya kan), ada jugak yang sudi meminjamkan bahan-bahan rujukan!!! Terharu sangat tau sebab ramai yang sapot kami nak ke sana. Itulah cara kami, kalau ada member nak travel, yang lain akan sapot bersungguh-sungguh. Best kan!


Antara rujukan utama aku dan kengkawan ihsan Lily dan Fatt.

Thanks Lily and Fatt (Backpakerbusuk) sebab sudi meminjamkan buku-buku rujukan korang! Memang sangat berguna. Dan yang paling penting, aku dah tau macam-macam ada kat India rupanya! hehehe.


KISAH 2


Flight Ticket (The cancelation)

Beberapa bulan yang lalu, sewaktu adrenalin (cewah bombastic word) tengah terkinja-kinja dan juga cuak nak ke India, tetibe je dengar ura-ura yang mengatakan tiket flight kami yang telah kami beli pada 17 Oktober 2011 tu akan effected dengan tindakan Air Asia X (AAX) untuk 'menjumudkan' penerbangan mereka ke India. Tapi masa tu hanya dengar ura-ura je, tak tentu betul ke tidak.

Tapi tanggal 15 Januari 2012, sewaktu aku tengah seronok-seronok makan durian kat Ulu Yam bersama Kak Coco dan Kakak Santek sekeluarga, aku dapat e-mel dan sms dari AAX yang mengatakan flight kami ke India dibatalkan!!! OMG terkujat jugak aku masa tu. 

Ok biar aku terangkan kronologi penjumutan flight AAX ke India:

  1. AA mengumumkan pembatalan penerbangan AAX ke India (New Delhi) bermula 23 Mac 2012.  (So OK la, aku ingat flight aku memang tak effected langsung)
  2. Hanya ada 4 penerbangan sebulan ke New Delhi sebelum 23 Mac 2012 (Oo...ok...maybe affected, grrrrrr......)
  3. Sah memang penerbangan kami terlibat dengan pembatalan, tanggal 15 Januari 2012 aku terima emel seperti di bawah:-
E-mel pembatalan penerbangan oleh AAX
Setelah menerima e-mel tersebut, penumpang-penumpang yang terlibat dikehendaki membalas emel ke AAX untuk urusan pertukaran jadual penerbangan. Aku pun apa lagi, diskusi dengan John dan MasMZ dan terus reply e-mel tersebut. Masa tu memang pasrah je lah dengan apa-apa jawapan dari AAX. Dan dua hari kendian (17 Januari 2012) AAX reply e-mel kami:-

Si Yogi ni reply e-mel aku.

Fuh lega gila bila dapat e-mel ni. Makanya penerbangan kami akan diawalkan sehari dan waktu balik pon akan di awalkan sehari. Agak kerugian dari segi hari dan masa sedikit bagi kami, tapi tak apalah janji dapat jugak tiket. Kami pun reply lagi e-mel tersebut untuk confirmation, dan pada 20 Januari 2012, kami pon menerima fligth details kami..lega.

Settle hal flight....


Train Ticket (How we bought the tickets)

Kami beli tiket keretapi melalui website CLEARTRIP. Tapi dinasihatkan cek betul-betul tarikh perjalan dengan itinerary yang dah dibuat, takut nanti tersasar pulak, ada yang kena tido kat stesen keretapi pulak...err sanggup ke?

Malam tu, bertempat di McDonald, Seksyen 14, Petaling Jaya, kami pon gigih berkompol sebab nak bincang land trip masa di India nanti. Ahli yang hadir adalah aku, MasMZ (Kaki jalan), John (Kaki Berangan) dan Kemang (Mr. Kemang)! Agak sukar jugak nak beli tiket masa tu sebab kebanyakan tiket yang kami nak sudah habis dijual dan ada juga yang tak mencukupi korum. Alhamdulillah akhirnya berjaya jugak kami beli tiket. Syukurrr.

Berkampung di McD , Seksyen 14, PJ.
Harga keseluruhan tiket keretapi yang kami dah beli adalah INR 6,570 = RM 419 untuk 3 orang dari New Delhi ---> (Ajmer Shtbdi) Jaipur ---> (Ju Hwh Supfast) Agra --->(Jbp Ndls Sup Ex) New Delhi. Jadi kalau bahagi tiga orang, setiap dari kami hanya membayar RM 140 sahaja. 

Puas jugak kami cari train yang dapat mengikut itinerary kami sebab waktu kami beli tu kebanyakan tiket train dah habis dijual. Jadi kami terpaksa mengubah itinerary mengikut keadaan. Pasrah lagi... tapi alhamdulillah dapat jugak beli.

Ok ini merupakan antara kisah-kisah awal bagaimana semuanya bermula. Sepantas kilat dan yang penting mengikut tag line blog Biqque : "Who travel cheap but fun!" yeah...aku nak ubah sikit:-

"Who Travel Cheap, Smart and Fun to the Fullest!"

3 Days to go...

Pssttt: Doa-doakan perjalanan kami nanti dimudahkan dan tiada banyak masalah...amin!

Pssttt2: Harap-harap tak kena Cerry Berry dan penyakit-penyakit lain yang serius.

Pssttt 3: Naseb baik hal flight tiket tu takda kacau jadual train kami sebab kami dah beli awal-awal.... Alhamdulillah syukur.

Pssttt 4: Segala butiran mengenai tiket yang telah dibeli akan di e-melkan ke e-mel korang. 

Pssttt 5: Doa-doakan keselamatan kami di sana. 

To be continued...

WASSALAM.


26 comments:

  1. firstttttt!!!!!

    org lain jgn komen utk 2nd pulakk!!! reserve utk aku!!!

    ReplyDelete
  2. ok takde orang komen lagi. syukur.... wahhh siap ade drama disebalik ape yang berlaku nih! aku pn tak karang lagi. kekdahnya busy nak mampos nih! huhuhu

    semoga trip kita akan tercapai dengan jayanya. insyaALLAH.

    ReplyDelete
  3. Wah bestnye..aku teruja dah baca entry Pre-India ko nih..mudah-mudahan trip korang ke sana berjalan lancar dan selamat semuanya..

    Jangan lupe belikan makanan tepi jalan utk aku, bawak balik KL, aku nk kasi kurus badan nih hahahah!

    ReplyDelete
  4. John:-

    Kekeke bleh plak reserve2 macam tu eh? wakaka

    Ye aku pon berdoa agar segala pengorbanan dan DRAMA yang kite lalui selama ni berbalas dengan keseronokan dan kesyukuran!


    Amin.

    ReplyDelete
  5. BlueEwoke:-

    Heheh aku pon tak sabar dah ni!!! Giler dok opis tapi tak tenang kekek.

    Nak makanan yer?? apa kat aku pos??? lagi lambat dia sampai...lagi berkesan! hahaha

    ReplyDelete
  6. aku doakan semoga korang sume selamat pergi dan selamat balek,,
    btw kt ward aku penuh dgn india2 dari new delhi yang accident bus jatuh gaung kt genting arituh. bawak la die balek skali ek, spatutnye flight dia arinie, sian deorang,.
    duduk ward bising je!! haha

    So akan datang korang plak jadi sumber rujukan aku! nantikan.. haha

    ReplyDelete
  7. weeeee 3 day to go!!! sure excited tahap goku... anyway have fun.

    If takut cery bery, standby jer pil chi ki taun(spelling macam salah jer)^_^.

    ReplyDelete
  8. Shahrule:-

    Amin....mudah-mudahan kami semua selamat!
    Wahhhh ramai kan yg mangsa kat genting tu? Kesian betol diorang kan.

    Ye nanti ko rujuk la.

    ReplyDelete
  9. Iza:

    Ye dah semakin dekat. TAk saabar!!!!

    Bukan stakat pil tu, ubat2 lain kene standby jugak hehehe

    ReplyDelete
  10. omaigodddd! mak tak sabar nok nak dengar cite korangggg! nanti tiap2 ari aku pegang cemeti piap2 korang suh update blog ok!

    buku india lily tu sgt berbakti, dah brapa orang dh bawak kulu kilir hahaha! buku fatt tu cam menarik, dah la dalam bahasa mesia. kalo buku hikmat aku??? penuh contengan dah hahaha! lunyai cam belacan!

    nanti ko akan terkesima jap dpn taj mahal. patu emmm dah...hahaha! ingat, jgn lupa amik gambar sambil beraksi seperti johny lever!

    selagi lagi mak doakan anak2 ikan dan anak2 hayam mak selamat pergi dah pulang. jgn lupa bawak blk gadis cun dari sana sbb mata ko kaler cekelat, sama cam diorang. yg comot2 tepi jalan pun takpe, bleh balik basuh.

    ReplyDelete
  11. ahkak santek sanggup online dari sekinchan kirenye ade siaran langsung update tetiap ari time korg kat sana.

    mmg patut penuh drama sbb kalu nengok movie pon mau 3jam. memula hero pasti kalah atau hadapi dugaan dulu.. hehe.. jgn lupe amik gambo guling2.. kejar mengejar

    ReplyDelete
  12. waaa...
    akak plak teruja dan termenyesal tak join korang....
    waaaa.....(kesat ayor mate dengan selimut)....

    pastinyer perjalanan korang tuh akak iringi dengan doa...selamat pegi n balik ...dan dijauhkan mala petaka...(wah shahdu macam drama...)

    kenang daku dalam doa kalian (*tetiba?)

    ReplyDelete
  13. walaweiiii ... belum pergi udah ada macam2 dugaan ekk. takpe, itu semua mewarnai perjalanan dan kamu juga dapat pengalaman berharga lagi berbeza dari orang lain ...

    Wakjan nak advise apa2 pun, tak pernah ke utara India lagi. kalau ke bahagian selatan pernahlah. makcik Wakjan baru balik dari sana, diaorg pergi sampai bahagian utara dan sekarang sejuk, dapat main salji lagi ishhhh jelesnya huhuhuhu ...

    jangan lupa, bawa pil chi kit teck aun bebanyak buat spare. takut untuk beberapa hari pertama, perut tergezut dengan rempah-ratus makanan di sana.

    moga selamat dalam perjalanan, pergi, di sana & pulang ke tanahair. dan bila balik, buat entry gempak2 kongsikan pengalaman kalian di sana. Allah SWT bless you all, insyaAllah ...

    ReplyDelete
  14. walaaaaaaaaaa.......... tak sabar! tak sabar! tak sabar!

    semoga perjalanan kita dipermudahkan di sana setelah mengharung pelbagai dugaan kat sini.....

    terima kasih buat kengkawan yang mendoakan perjalanan kami :D

    ReplyDelete
  15. gillerr jelesss!!!..sure excited maharaja kaannn!!!....

    insyallah semua selamat dan dipermudahkan....amiinnn...

    hv fun and take care..

    ReplyDelete
  16. good luckk guyssss!

    have fun, be careful, and take care... :)

    enjoy the trip

    ReplyDelete
  17. wahhhhh

    makin bersemangat beb, moge kite sama2 tabahhhh!!!

    ReplyDelete
  18. maapkan aku sbb terhegeh2 nak tinggal komen. aku baru dpt blogwalking ni...sob sob sob...

    weh, ko mesti debor gile ni...aku dpt rasakan keterujaan itewww....hehehe...wlaupun aku sedikit jeles tapi aku totap nak doakan semoga perjalanan korang selamat. nanti ko sebutla nama kengkawan yg blum sampai lagi..mana tau kami ada chance pasni...errr, ke aku sorg je lagi yg blum sampai india??? HAHAHAHA pfftt :P

    ReplyDelete
  19. Biqque:-

    Kekek sabo ye Biqque, InsyaAllah kalo ada coverage, kami bersiaran dari sana kekee....

    Kan Buku india lily tu dah berapa tangan pegang tu! Best2!

    Amin!

    ReplyDelete
  20. Ely!

    Tahniah dah melahirkan baby pompuan!!!!

    InsyaAllah kalo ada coverage nanti aku update apa yg patut yer! tunggu!

    Tak sabo nak guling2 atas rumput hahahahaha.

    ReplyDelete
  21. Kak Anash:

    Tu la..penat saya menabur racun tau@!!! tapi tak diendahkan...takpe la....

    Amin... doa2kan kami sihat sejahtera di india tu yer!

    hehehe

    ReplyDelete
  22. Wak Jan:

    Tu la...dugaan mematangkan kite...cewah...betol tak?


    Terima kasih di atas tips2 yg diberikan ...insyaAllah akan lebih berwaspada.

    Terima kasih di atas doa mu... :)

    ReplyDelete
  23. Yantie Ahmad:

    Hehehe takpe nanti akak pulak bat trip yer... kami nak baca! hehehe

    Thanks for the doa!

    Amin...

    ReplyDelete
  24. MsZuber:

    Nak pinjam iti!!!!!! huhuhuhuhuhuh


    Mementang ada pakwe baru...ops kekeke

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS