2008-04-21

Pulau Redang, Terengganu: Trip Ke Pulau Redang - Bahagian II

Assalammualaikum!!!

Sambung lagi.

Sejuk betol hari ni... dah la aku lupa nak bawa baju sejuk. Takpe lah, kene tahan.Biasa-biasakan diri yer, nanti nak pegi oversea senang!

Aku nak sambung lagi citer pasal trip ke Pulau Redang. Macam-macam perkara berlaku masa naik bot tu. Yang paling kritkal ialah aku mengalami mabuk laut! Adus..belum pernah aku alami perkara sebegitu. Paling teruk, budak mat saleh depan aku dah memuntahkan makanannya yang aku rasa macam ada kentang goreng dan double cheese burger yang dimakan masa breakfast pagi tadi. Aku pon apa lagi, memang dah tak tertahan dah, lantas ku ambil jacjket ku dan ku kaburi pandanganku dengan jacket tersebut. Nyaris-nyaris tersembur aku..takpe aku masih mampu bertahan. Punya la lama perjalanan naik bot ke Pulau Redang, ku fikirkan setengan jam je.. rupanya dekat sejam lebih! Ditambah pula dengan insiden penahanan oleh Jabatan Laut. Aduh, sudahla lautan bergelora, bila bot berhenti lagi la terasa kegeloraannya tuh! Cepat la sampai Pulau Redang! Cepatlah sampai!!!!


Sejam lebih bertarung dalam bot akhirnya kami sampai ke jeti Laguna. Fuh lega. Aku adalah antara yang terawal memboloskan diri keluar dari bot. Tatkala kaki melangkah keluar, terpegun aku melihat keindahan kawasan sekitar jeti tersebut. Subhanallah..cantiknya laut! Sumpah aku tak pernah tengok secara live pemandangan laut sebiru ini. Aku pun apa lagi, memulakan aktiviti aku yang biasa la iaitu mengambil gambar! Kami dibawa ke dewan ketibaan, atau sebenarnya Waiting Hall (dewan menunggu). Di sana ada la sorang staff Laguna, yang slang mat salehnya agak mengkompiuskan memberi penerangan tentang aktiviti yang bakal kami lalui sepanjang 3 hari di situ. Sebenarnya, sepanjang sesi penerangan tu, aku tidor jer.. maklumla nak cover balik semangat dalam bot tadi.

Selepas habis sesi penerangan, kami dibawa menaiki sebuah kenderaan yang aku tak tau nak panggil apa, nak kata bas, bukan, lori pon bukan. Pendek kata kenderaan yang mengangkut kami lah untuk ke Lobi Hotel tersebut.
Dekat jer sebenarnya, jalan kaki tak sampai sepuluh minit. kami pon tiba di lobi. Wah memang mewah la hotel ni. Kami disambut dengan segelas air, tak tau la air apa. Diorang kata air asam boi. Agaknya la. Sedap gak air tu. Kami berkumpul di lobi sementara 'AhYong' (orang yang menguruskan kami sepanjang trip ini) menguruskan pendaftaran di kaunter. Kendian, kami pon dibawa ke ruang makan untuk lunch. Jam masa tu dah pukul 12.30. Agak menyelerakan juga lauk pauk di situ. Sambil menikmati pemandangan laut Cina Selatan yang indah, aku pon menyuap berkali-kali sehingga tak perasan ada seekor tupai melintas dihadapanku dengan begitu pantas.. Sempat jugak aku snap gambar makhluk berbulu tu.!!!


Lepas Lunch, kami pun masuk la ke bilik masing-masing. Aku ditempatkan sebilik dengan deennasour, Fadli dan Budiman. Diorang memang happening! Masuk je bilik, aku pon menghempaskan diri ke katil dan hampir terlena....

kami diberitahu, jam 2.30 petang, satu aktiviti snorkling akan dilakukan. Wah memang best snorkling. Tapi badan aku masih rasa tak sedap sebab insiden dalam bot pagi tadi. Jadi nak snorkling pon tak berapa best la. Kami dibawa ke satu kawasan yang agak cetek. Snorkling kat situ memang best. Tak silap aku ada 3 bot skali bersnokling kat situ. Fuf ramai gler.. campur ngan pelancong-pelancong lain lagi. Ehem..ehem mata pon melilau la tengok pemandangan yang indah-indah di situ.!!!

Macam-macam hal berlaku, ada yang terjun , eksited nak snorkling...bila dah dalam laut..statik je..tak bergerak-gerak..(ops???) kesian orang tu.. Ada jugak yang terapung beramai-ramai bersama juruselam yang pakar. Tapi aku dok berenang sensorang..tengok-tengok ikan seekor dua dan terus naik bot semula. Aduh mabuk laut aku datang lagi. So aku dok je dalm bot sampai diorang semua naik. Jam 5.30 petang kami pon balik semula ke hotel.

Sampai di hotel, bukan terus balik bilik. Aku, Nazrul, deennasour, Fadli,Budiman dan beberapa yang lain(tak ingat sangat nama) terus menerjunkan diri ke dalam swiming pool! hahaha siap dengan Jakuzzi lagi. Lepas tu, aku ngan diorang semua pegi jenjalan tepi pantai. sambil menjalankan sesi fotografi. Waduh-waduh..macam-macam pose aku buat!


Tetiba Wendy panggil aku, "Rin, jom naik banana boat!" Ha??? Aku pon apa lagi., terus ajak lenlain sekali untuk naik banana boat. Dulu pernah la skali aku naik menatang tu..tapi 7 tahun yang lalu..Kini?? Setelah mengatur-atur orang. ada la 8 orang yang nak naik semuanya. So kene dua trip lor. Aku masuk first trip, sekali dengan Rex, Kamal dan deennasour. Wah Excited betol ni.. Memang laju gler sambil mengenjut-enjut bak menunggang kuda liar!. Siot punya driver boat tu.. kami dijatuhkan di tengah lautan membiru tu. Nasib baik ada life jacket yang mampu menampung aku terapung di permukaan. Sakit badan-badan aku..Kami terapung-apung manja di tengah lautan.. best jugak sebenarnya. Lepas tu naik semula ke atas banana bot sehinggalah 3 kali kejadian yang sama berulang! Aduh memang mengerikan.

Lepas je sampai ke pantai, aku dan nordin terus balik bilik.Adui aku memang dah tak larat dah. Aku tidor sampai kul brapa pon tak tau. Semua kejadian yang berlaku disekeliling hanya didengari bagai mimpi yang sayup. hahahah.

Jam dah dekat pukul 8! Alamak.. Aku cari deennasour. Eh ke mana pulak mamat nih. Aku, Budiman dan Fadli pon bersiap-siap untuk pergi dinner. Time tu kelibat deennasour tak nampak lagi. Ish takkan kene culik ngan monyet plak.?? Sebab kat belakang bilik aku tu ada signboard tulis 'Do not Feed the monkey'. Kompius-kompius.

Kat dewan makan aku jumpa yang lain-lain skali. Yana, Maria, Melisa dan Alya duduk semeja ngan aku. Diorang pon sibuk tanya mana deennasour. Ish siap telipon pon tak jawab nih! Sampai la satu ketika, datangla deennasour dengan wajah selambanya.. "Aku tidor tepi laut tu...." Ceh. Patutla cari tak jumpa. Mesti ngigau jumpa ikan duyong tadi.

Lepas aktiviti mengenyangkan perot, kami semua berkumpul di lobi hotel. Sam(leader kami) bagitau yang ada satu sesi khas kat dalam dewan. Adui,,....baru ingat nak g jenjalan tepi pantai di waktu malam. So kami semua pun berkumpul la dalam dewan tu...lama gak sampai pukul 12 malam... hehehe apa yang berlaku dalam dewan tu??

RAHSIA.. hanya yang masuk dalm tu je tau.

... to be continue.

WASSALAM.

2 comments:

  1. WAkaka~
    part yang aku tdo kat tepi pantai tu tak tahan tu~
    keh keh keh...

    ReplyDelete
  2. Nasib baik la ko tak ngigau terjun laut.. silap-silap tak jumpe dah deennasour hahahhahaha

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS