2010-10-20

Ilmu Penyuluh Hidup: Mari Melukis

Assalamualaikum....

Lagi kisah basi.
Minggu lepas aku telah mempelajari sesuatu yang baru. Sesuatu yang sangat mengujakan bagi penggemar-penggemar seni cahaya seperti aku (wahahah statement tak boleh blah!). Apa yang aku belajar sebenarnya?

Bagi penembak-penembak tegar, mungkin ini hanyalah sekelumit ilmu yang ibarat mengopek kulit kacang saja bagi mereka. Tapi bagi aku, ianya amat bagus. dah lama aku tau pasal benda ni, cuma tak tahu macamana nak buat dan effort nak belajar tu kurang.

Jadi bila dah ada kesempatan belajar, aku pon grab la peluang ini dengan jayanya. Segala-galanya bergantung kepada senjata aku, walaupun ia baru pulih dari kecederaan tapi aku nekad juga nak paksa dia bekerja malam tu. Alhamdulillah menjadi juga hasilnya.

Bertempat di dataran tempat parking kereta sebelah Masjid Sultan Mizan (Masjid Besi) Putrajaya, akhirnya aku, Hang Dhamin (HD) dan MRemy telah sama-sama menghadiri satu kelas Light Painting anjuran secara percuma seorang penembak tegar bernama Paksu Manual (PM- fuh nickname dah macam Perdana Menteri pulok).

Agak ramai juga kapasiti peserta yang hadir, aku rasa lebih 30 orang kot, semuanya muka baru. Aku tak pernah jumpa pon sebelum ni except 2 orang tu la. Geng Ungu yang lain tak dapat join sebab masing-masing ada laki-bini kat rumah nak kena bagi makan (agaknya).

Teknik pengajaran malam tu aku rasa sangat berbeza dengan kelas-kelas yang pernah aku hadiri sebelum ini, ianya lebih fokus dan mesra pelajar (hahah lagi ayat tak boleh blah!). Kesimpulannya memang mudah faham la, disebabkan praktikaliti yang memuncak dan semuanya menjadi.

Apa yang aku pelajari?
  1. Teknik membuat Light Painting (rupa-rupanya sangat mudah dan sekiranya menggunakan equipment yang betol, akan menjadi dengan jayanya)
  2. Teknik 1st Curtain shoot and 2nd Curtain Shoot - Flash Mode.
Keseluruhannya, aku amat berpuas hati dengan kelas malam tu. Thanks juga kepada HD dan MRemy yang menemani aku. Kalo tak, tak merasa la den poie sorang hahaha.

PEACE!
!!


 
 
 
 
 
 
 



11 comments:

  1. aih..bila lah nak dpt skil cenggini..haha

    ReplyDelete
  2. Byk lagi nak belajar nie......waiting list....fish eye....IR..so jgn cepat mengalah! slagi aku ade...aku ikut ang....I follow you....

    ReplyDelete
  3. hanie:-

    Hehehe boleh belajar tu hanie. Silalah.

    ReplyDelete
  4. Hang Dhamin:

    Ya mmg sangat banyak. Tadi Abu Zuhair kemari mencadangkan teknik slow shutter untuk kita terokai. tapi nanti dulu lah..

    ReplyDelete
  5. enchek Janggel,

    Canon Ungu yang sorang ni single mingle lagi ya... anak takde, bini oiii memang tak boleh ada!, laki takde... boipren??? tak terbuka lagi hatinya untuk ku kot??? justeru, tetap single mingle lagi.

    Sila tunjuk ajar ya, outing nanti :)

    *wiNK* gambar canon ungu memang terbaekkkk!!!!

    ReplyDelete
  6. masMZ:

    WOWO!!!!
    Sile dengar lagu tema terbaru blog ini hahahaha!.

    ReplyDelete
  7. erh nak belajar jugak buat camtuh!!!bg tutorial janggel!

    ReplyDelete
  8. wahahaha... ni nak aku bayangkan aku nyanyi ke ko??? gila ahhh mendayu-dayu benau ZZ punya lagu nih

    ReplyDelete
  9. Fika79:

    Ya nanti saya anjurkan satu tutorial ahahaha: wah terasa seperti sifoo! ahaha

    ReplyDelete
  10. MasMZ:

    tak payah nak bayang2...dengo jer yg ZZ tu nyanyi.

    ReplyDelete
  11. waaaa..jeles2..nak belajar jugak

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS