2012-11-30

MAHA International 2012 (Malaysia Agricultur, Horticulture & Agrotourism International ) Serdang

Assalammualaikum!!!

Iklan jap: Kat atas tu aku bubuh tab 'Guest Book' (alamak fefiling retis, padahal ..... ) Feel free to write something nice yer. INGAT, SOMETHING NICE! (peringatan berbaur ugutan).

Ok sebenarnya nak cite pasal MAHA. Ada ke sesiapa yang tak tahu MAHA tu apa? Secara panjangnya MAHA disebut sebagai Malaysia Agricultur, Horticulture & Agrotourism International (MAHA International) yang kini sedang rancak berlangsung di Malaysia Agro Exposition Park Serdang (MAEPS), Selangor. Adoi bebelit-belit lidah nak nyebut nama panjang-panjang tu kan. (maklumle I look stupid when I speak in english).

Sebenarnya bukan nak pegi sangat pon (huh walhal tetiap tahun ko gigih pegi kan walaupon sorang-sorang?) tapi memandangkan semalam opismate aku nan seorang tu beria-ia benar mengajak aku ke MAHA, maka aku pon umpama segan-segan ayam terus setuju je nak mengikut. Sebenarnya antara alasan sebab apa aku malas nak pergi ke MAHA tahun ni adalah:-
  1. Susah nak cari parking / kereta banyak . Aku lalu tepi MAEPS je dah nampak banyak kereta park tepi-tepi jalan sampailah ke tepi-tepi highway. Giler nak menapak ke dalam tu? 
  2. Panas. Korang tak tau ke Malaysia ni panas?
  3. Hujan. Korang tak tau jugak ke sekarang ni musim hujan
  4. Cuti sekolah. Kalau dah namapon cuti sekolah, dah kompom-kompom la celik mata pakgad kat MAEPS tu, dah ada orang menunggu nak masuk tengok pameran. Tak ke ramai orang, lepas tu terpaksa berlaga-laga dada, bontot, pipi semua bagai? Hilang keterunaan aku nanti.
Ok tak 4 alasan yang aku bagi tu?

Tapi semua alasan di atas aku nyahkan ketepikan dek kerna ajakan opismate aku dan dia pulak kata yang dia yang akan drive ke situ. Apa lagi, seperti orang mengantuk disorongkan bantal, aku bersetuju untuk mengikut. Tambahan pulak hari tu hari bekerja, dan aku yakin giler tak ramai orang yang akan berkunjung ke MAHA.

Tapi (lagi) tanggapan kami meleset, nak masuk parking je dah beratur berjela-jela. Tapi still boleh consider tak sesak la, dan kami tetap gigih memasuki kawasan MAEPS dengan bayaran tempat letak kereta sebanyak RM3. 


Dah dapat parking, dan keadaan yang panas terik, kami terus serbu ke kawasan expo yang terdekat iaitu kawasan expo AGROBAZAR. Yang ye nya sebab khemah tu ada aircond! Maka bermulalah acara menghabiskan duit kat situ. Macam-macam produk keluaran tempatan ada diletakkan di situ, daripada keropok lekor, sata, serunding segera, ubat 'kuat', kek durian sehinggalah ke kopi jantan semuanya ada di jual kat situ. Kami memang rambang mata la jugak, sempat jugak aku beli kek lapis serawak berperisa asam masin dan kek aiskrim durian yang memang best giler dan masih berbaki di dalam peti sejuk rumah aku.


Katanya 'Bunga Gunung Berapi" banyak khasiat.
Kek lapis Sarawak
Dah habis round dalam khemah ber-aircond, kami round pulak kat sbelah khemah beraircond, ada jual macam-macam jenis pokok antaranya pokok stevia (betol ke eja camtu?) khas untuk orang kencing manis katanya. Kawan aku kirim beli sepokok, dan diorang jual 3 anak pokok dengan harga RM 10 je. Murah giler.

Memandangkan hari teramatlah panas, maklumla lunch hour, maka kami pon terus balik kereta dan balik semula ke opis. Mengalah katanya. Tak sanggup dah nak menerukan operasi.


Jadi siapa-siapa yang nak ke MAHA tu, sempat lagi kot. Bermula dari 23 November sehingga 2 Disember 2012. Maka, mai le ramai-ramai kan lagi (jadikan seperti ulat taik) MAHA International tu.

Untuk keterangan lanjut boleh rujuk SINI (http://www.maha.gov.my/2012/)

WASSALAM.

16 comments:

  1. Bunga gunung berapi???????
    hmmmm apekah???

    ReplyDelete
  2. Isabelle:

    Ntah, katanya bunga tu di ambik dari gunung berapi kat Afrika, kalau rebus dan minum airnyam, boleh hilangkan toksik dalam badan.

    ReplyDelete
  3. aku hanya lalu hari-hari
    tengok kereta sampai paking tepi highway SKVE tu..
    makanya...simpan jelah niat
    bagi laluan kepada makcik2& akak2 nak borong sayur mayur :-D

    ReplyDelete
  4. dah pegi kelmarin..kul 10 pagi tepat dah terpacak! tu pun tak sume tempat cover sebab panasssss

    ReplyDelete
  5. errrr...
    ala...
    camneh nih dah simpan niat nak pegi.........
    errr...
    haiseyyy
    ish

    ReplyDelete
  6. alamak...
    Tahun ni x kesampaian nak pergi la...

    Baca kat sini pun kira ok la.....
    Terubat windu...

    ReplyDelete
  7. aku yang merangkap student upm pun tak pergi-pergi lagi...alasan? sama je macam ko, ahaha...

    ReplyDelete
  8. ce tunjuk skit camne rupa kek durian tuh~ kekeke.

    ReplyDelete
  9. Udah beberapa kali MAHA diadakan, sekali pun Wakjan tak pernah menyinggah ke situ. Tapi abah & emak di kampung, setiap kali ada MAHA mesti nak datang melawat punya ...

    Orang kalau dah tak minat benda2 bidang pertanian ni, diajak pergi pun tak mau kan huhuhu ...

    ReplyDelete
  10. Ceklala:

    Kannnn panas yakmats tapi petang hujan.pasrah

    ReplyDelete
  11. Kak Anash:

    mentang2 le sesubuh sepi-eee dah tercogok kat situ!

    kbai.

    ReplyDelete
  12. Vam Lautner:

    Ye ke? Aisehmen...takpe, taun depan pegi ye.

    ReplyDelete
  13. John:

    Rupanya?
    Dah habis ditelan zombie.

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS